SUKAN KOLEJ
11HB – 17HB FEBRUARI 2012
SENARAI SUKAN
1. BOLA SEPAK 9’s (15 ORANG LELAKI)
2. BOLA JARING (12 ORANG)
3. FUTSAL LELAKI (10 ORANG)
4. FUTSAL PEREMPUAN (10 ORANG)
5. BOLA BALING LELAKI (12 ORANG)
6. BOLA BALING PEREMPUAN (12 ORANG)
7. BADMINTON BERPASUKAN (1 BEREGU LELAKI, 1 BEREGU PEREMPUAN,1 PERSEORANGAN LELAKI, 1 PERSEORANGAN WANITA, SIMPANAN - 1 L & 1 P)
8. PING – PONG BERPASUKAN (1 BEREGU LELAKI, 1 BEREGU PEREMPUAN,1 PERSEORANGAN LELAKI, 1 PERSEORANGAN WANITA, SIMPANAN – 1 L & 1P)
9. BOLA TAMPAR LELAKI (12 ORANG)
10. BOLA TAMPAR PEREMPUAN (12 ORANG)
11. PETANQUE TRIPLE LELAKI
12. PETANQUE TRIPLE WANITA
13. DART ( 1 PERSEORANGAN LELAKI, 1 BEREGU LELAKI, 1 CAMPURAN)
14. KAROM (1 PERSEORANGAN LELAKI, 1 BEREGU LELAKI, 1 CAMPURAN)
SYARAT – SYARAT PENYERTAAN
1. Pemain mestilah pelajar Kolej Profesional MARA Seri Iskandar.
2. Pemain mestilah daripada kumpulan yang telah dibahagikan.
3. Tidak dibenarkan menggunakan pemain daripada kumpulan lain.
4. Setiap pasukan DIWAJIBKAN untuk menghantar penyertaan walaupun tiada kebolehan untuk bertanding.
5. Seorang pelajar dibenarkan menyertai maksimum 2 permainan bagi menggalakkan penyertaan menyeluruh.
6. Pemilihan permainan mestilah berdasarkan jadual dengan memastikan jadual permainan yang dipilih tidak bertindih satu sama lain.
SYARAT – SYARAT PERMAINAN
1. PENDAFTARAN PEMAIN
1.1 Setiap pasukan hanya boleh mendaftar pemain mengikut kuota yang telah ditetapkan.
1.2 Seorang pemain dibenarkan menyertai maksimum dua permainan selagi jadual kedua-dua permainan tidak bertindih.
2. SISTEM PERTANDINGAN
2.1 Pusingan pertama adalah mengikut sistem liga dalam kumpulan.
2.2 Pusingan kedua mengikut sistem kalah mati.
2.3 Setiap pasukan mestilah berada di tempat perlawanan 10 minit sebelum perlawanan bermula.pihak lawan akan mendapat kemenangan percuma bagi mana-mana pasukan yang gagal hadir di gelanggang dengan jumlah minimum pemain.
2.4 Keputusan pengadil adalah muktamad.
3. KEDUDUKAN DALAM LIGA
3.1 Untuk kedudukan secara liga, mata berikut akan diberikan :
Menang - 3 mata
Seri - 1 mata
Kalah - 0 mata
3.2 Jika 2 atau lebih pasukan mendapat jumlah mata yang sama, maka kedudukan dalam kumpulan akan ditentukan mengikut sistem berikut :
i. Pasukan yang mendapat perbezaan skor dikira pemenang.
ii. Jika masih seri, pasukan yang mendapat jumlah skor yang terbanyak dikira pemenang.
iii. Jika masih seri, pasukan yang pernah mengalahkan lawannya dikira menang.
3.3 Dalam pertandingan mengikut sistem kalah mati, jika berlaku seri selepas sesuatu perlawanan, langkah-langkah berikut akan digunakan untuk menentukan pemenang:
I. Suddent Death
II. Jika masih seri, keputusan ditentukan secara lambungan duit syiling.
4. HADIAH PERTANDINGAN
4.1 Hadiah akan dibeikan kepada;
I. Johan
II. Naib Johan
III. Ketiga (kecuali Bola Tampar)
JADUAL PERLAWANAN
Sila Klik - Jadual Perlawanan Sukan Kolej
No comments:
Post a Comment