Tuesday 2 October 2012

KASUKMA 2012

KARNIVAL SUKAN KOLEJ PROFESIONAL MARA/KOLEJ MARA
(KASUKMA)
27HB - 30HB September 2012
Kolej MARA Kulim, Kedah Darul Aman.

KASUKMA adalah program kokurikulum tahunan yang dianjurkan oleh Bahagian Pendidikan Tinggi (BPT) MARA yang melibatkan semua 10 buah Kolej Profesional MARA dan Kolej MARA. Kolej MARA Kulim telah terpilih untuk mengelolakan edisi KASUKMA kali ini.

Antara sukan yang dipertandingkan adalah;

1. Bola Sepak
2. Bola Jaring
3. Badminton
4. Tenis Berpasukan
5. Sepak Takraw
6. Ping pong
7. Bola Tampar (L)
8. Bola Tampar (W)
9. Catur (L)
10. Catur (W)
11. Petanq Beregu (L)
12. Petanq Beregu (W)
13. Tenpin Boling Trio (L)
14. Tenpin Boling Trio (W)

Berikut adalah pungutan pingat mengikut permainan;


Berikut adalah kedudukan pingat mengikut kontinjen;


Tahniah kepada Kolej MARA Kuala Nerang diatas kejayaan menjadi juara keseluruhan KASUKMA 2012 kali ke- 2 selepas KASUKMA 2008. Pada tahun ini menunjukkan penguasaan Kolej MARA dimana kesemua Kolej MARA menduduki tempat ke-6 dan ke atas.

Kontinjen Kolej Profesional MARA Seri Iskandar juga telah menghantar 85 orang peserta dan menyertai kesemua acara yang dipertandingkan. Pada tahun ini prestasi dan keputusan yang ditunjukkan oleh kontinjen KPMSI kurang memberangsangkan dimana hanya 2 pasukan sahaja yang layak ke acara separuh akhir dan berjaya memungut 1 pingat gangsa melalui Bola Tampar Wanita. Pasukan Bola Sepak juga gagal ke final selepas berjaya mara ke final 3 tahun berturut-turut sejak KASUKMA 2009.

Tahniah diucapkankan kepada pasukan Bola Tampar Wanita kerana berjaya menyumbang pingat setelah 3 tahun menyepi dari menyumbang sebarang pingat.

Walaubagaimanapun, jika dilihat dari sudut positif pasukan KPMSI telah memberi tentangan bagi setiap permainan diperingkat kumpulan dan akhirnya kalah kepada pasukan yang prestasinya lebih hebat lagi. Perlu diingatkan kepada pelajar bahawa kemenangan bukanlah objektif utama bagi KASUKMA tetapi ianya lebih kepada MERAPATKAN UKHWAH dikalangan pelajar disamping memupuk DISIPLIN dan SEMANGAT SETIAKAWAN antara pasukan. Jika semua aspek ini digabungkan bersama, secara tidak langsung akan dapat membentuk sebuah pasukan yang mantap.

Diharapkan KASUKMA kali ini dapat merealisasikan objektif utamanya iaitu merapatkan hubungan antara pelajar Kolej Profesional MARA dan Kolej MARA sesuai dengan tema KASUKMA 2012 iaitu "Berkawan dalam Berlawan".


GALERI














No comments:

Post a Comment

UNIT KOKURIKULUM KPM SERI ISKANDAR

“Kokurikulum yang merupakan sebahagian daripada kurikulum asas; kegiatan (aktiviti) ~ kegiatan atau aktiviti selain mata pelajaran yg diajarkan dlm bilik darjah tetapi yg dianggap sbg sebahagian daripada kursus pendidikan pelajar di sekolah (misalnya kegiatan dlm persatuan-persatuan, kegiatan kesukanan, dan lain-lain).”


Definisi Kamus Dewan Bahasa & Pustaka




Selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan, aktiviti kokurikulum dapat memastikan pelajar diperlengkapkan dengan Kemahiran Insaniah yang SEIMBANG dari segi jasmani, emosi, rohani, intelektual dan sosial.


Nilai-nilai yang terdapat didalam aktiviti kokurikulum dapat melahirkan pelajar yang berketrampilan hasil latihan dari segi kepimpinan, displin, pengurusan organisasi, membuat keputusan, dan ianya menjurus kepada keseimbangan kecemerlangan dalam bidang akademik dan bukan akademik.


Kokurikulum juga bertindak sebagai NILAI TAMBAH kepada pengetahuan sedia ada pelajar didalam pengkhususan akademik selaras dengan kehendak majikan pada masa ini. Justeru itu, tidak hairanlah mengapa IPTA meletakkan 10% markah kokurikulum sebagai syarat wajib bagi pemilihan kemasukan.


Diharapkan pelajar dapat mengambil peluang ini untuk mengasah bakat dan mempertajamkan lagi bakat sedia ada agar menjadi individu yang inovatif dan berdaya saing.










































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































Share
Widgets