Monday 13 August 2012

MESYUARAT & BENGKEL TEKNIKAL KASUKMA KE-5 2012


MESYUARAT & BENGKEL TEKNIKAL KARNIVAL SUKAN KOLEJ PROFESIONAL MARA & KOLEJ MARA (KASUKMA) KALI KE-5 2012



Mesyuarat dan Bengkel Teknikal KASUKMA kali ke-5 2012 telah diadakan pada 13 Ogos 2012 (Isnin) bertempat di Kolej MARA Kulim.

Mesyuarat dan bengkel pada kali ini telah dihadiri oleh Timbalan Pengarah (HEP) dan Pegawai Kokurikulum setiap Kolej Profesional MARA dan Kolej MARA.

Antara pengisian yang telah dibincangkan adalah;

a. Pelaksanaan karnival
b. Peraturan Am
c. Peraturan Permainan
d. Undian kumpulan


Karnival Sukan Kolej Profesional MARA & Kolej MARA (KASUKMA) Kali ke-5 2012
27hb - 30hb September 2012
Kolej MARA Kulim, Kedah Darul Aman


Berikut adalah sukan-sukan yang ditawarkan oleh tuan rumah bagi KASUKMA edisi 5 2012;



Pemilihan permainan adalah berdasarkan kapasiti penganjur untuk menawarkannya dengan mengambil faktor kemudahan penginapan dan kemudahan sukan sedia ada di Kolej MARA dan di kawasan sekitarnya. Terdapat beberapa permainan yang telah digugurkan seperti Futsal.





UNDIAN KUMPULAN
































PETANQ LELAKI


PETANQ WANITA









3 comments:

  1. Replies
    1. tuan rumah adalah kolej mara kulim dan prtandingan dilangsungkan disana.sso helpers dikalangan pelajar KMK..

      Delete
  2. KALAU SUKAN TENIS TU HANTAR LEBIH OK X?

    ReplyDelete

UNIT KOKURIKULUM KPM SERI ISKANDAR

“Kokurikulum yang merupakan sebahagian daripada kurikulum asas; kegiatan (aktiviti) ~ kegiatan atau aktiviti selain mata pelajaran yg diajarkan dlm bilik darjah tetapi yg dianggap sbg sebahagian daripada kursus pendidikan pelajar di sekolah (misalnya kegiatan dlm persatuan-persatuan, kegiatan kesukanan, dan lain-lain).”


Definisi Kamus Dewan Bahasa & Pustaka




Selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan, aktiviti kokurikulum dapat memastikan pelajar diperlengkapkan dengan Kemahiran Insaniah yang SEIMBANG dari segi jasmani, emosi, rohani, intelektual dan sosial.


Nilai-nilai yang terdapat didalam aktiviti kokurikulum dapat melahirkan pelajar yang berketrampilan hasil latihan dari segi kepimpinan, displin, pengurusan organisasi, membuat keputusan, dan ianya menjurus kepada keseimbangan kecemerlangan dalam bidang akademik dan bukan akademik.


Kokurikulum juga bertindak sebagai NILAI TAMBAH kepada pengetahuan sedia ada pelajar didalam pengkhususan akademik selaras dengan kehendak majikan pada masa ini. Justeru itu, tidak hairanlah mengapa IPTA meletakkan 10% markah kokurikulum sebagai syarat wajib bagi pemilihan kemasukan.


Diharapkan pelajar dapat mengambil peluang ini untuk mengasah bakat dan mempertajamkan lagi bakat sedia ada agar menjadi individu yang inovatif dan berdaya saing.










































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































Share
Widgets